Taillemeting

Een taillemeting bepaalt of overtollige kilo's op een risicovolle plaats zitten. Mensen met het "appelmodel", die vet opslaan in de buikholte, hebben meer kans op kwalen. Bij een "peermodel", met vet op de heupen en dijen, zijn die risico's kleiner.

Je meet de omvang van je taille tussen de onderkant van de onderste rib en de bovenkant van je bekken, waarbij het meetlint niet te strak mag worden aangetrokken. Een gezonde omvang is voor een vrouw 80 cm of minder; voor een man 94 cm of minder. Vrouwen hebben een verhoogd risico bij een omvang tussen de 80 en 88 cm; mannen bij een omvang tussen de 94 en 102 cm Vrouwen lopen een sterk verhoogde kans op gezondheidsproblemen als zij een tailleomvang van 88 cm of meer hebben; mannen wanneer zij 102 cm of meer meten.

Commentaar toevoegen

No Avatar
Van Kerckhoven ... (niet gecontroleerd) on
Anoniem - geen lid

Beste

Voor mensen bij wie de spiermassa hoger is dan gemiddeld is de BMI methode reeds lange tijd achterhaald en wordt er ook meestal verwezen naar de accuratere buik-heup omtrek methode (waar de buikomtrek steeds kleiner dient te zijn dan de heupomtrek).

Vermits je vrij intensief bezig bent met sporten en je op je voeding let zal dit bij jou normaal geen probleem zijn.
Let er echter wel op (vermits je verklaart vegetarisch te zijn) dat je alle aminozuren binnen krijgt (plantaardige eiwitten bevatten immers niet alle aminozuren, dus dien je verschillende groenten te combineren, welke je juist best combineert kan ik zo niet vertellen maar dit kan je vinden op het internet), want dit is belangrijk als ondersteuning voor je spieren en om blessures te vermijden.
Verder heb je ook niet vermeld of je mannelijk of vrouwelijk bent (wat toch belangrijk is om te weten als je denkt overgewicht te hebben).

En als laatste is ook je vetpercentage belangrijk dit kan je ook weer perfect opzoeken en het materiaal is zeer goedkoop  (< €10) te verkrijgen via de meeste voedingssupplementen winkels.

Hopelijk heb je iets aan deze informatie en een prettig week-end gewenst.

No Avatar
Iris (niet gecontroleerd) on
Anoniem - geen lid

Mijn tailleomvang = 74 cm en heb hele platte, strakke buik. Ben 171 cm en weeg 78 kg. Te zwaar dus, volgens BMI meting. Sport vrij intensief, zwem 2 x 2 uur p wk, fiets ca 3 x wk 30 km en loop ook nog es 3 x p wk 1 a 1,5 uur in flink tempo (power walking)   Ik eet zeer gezond, veel verse groenten en ben ook vegetarisch, let erg op vetten en koolhydraten. Wat is dan te zwaar? Of telt spiermassa dan mee?

Hoeveel wil jij afvallen?

kg

Gratis gewichtsgrafiek

gewichtsgrafiekWil je afvallen dan moet je volhouden! Een grafiek over je eigen gewicht kan zeer stimulerend werken om je doel te bereiken. Met de grafiek als stimulans zal het afvallen makkelijker vol te houden zijn. Registreer je nu gratis, om je eigen grafiek te maken.

Samen afvallen is leuker

Afvallen is moeilijk maar samen met anderen is het vaak een stuk makkelijker. Wil je weten wie er nog meer de strijd met de kilo's zijn aangegaan? Kijk dan in ons forum of regsitreer jezelf gratis om mee te praten.

Gewichtsgrafiek

gewichtsgrafiekWil je afvallen dan moet je volhouden! Een grafiek over je eigen gewicht kan zeer stimulerend werken om je doel te bereiken. Met de grafiek als stimulans zal het afvallen makkelijker vol te houden zijn. Registreer je nu gratis, om je eigen grafiek te maken.

Samen afvallen is leuker

Afvallen is moeilijk maar samen met anderen is het vaak een stuk makkelijker. Wil je weten wie er nog meer de strijd met de kilo's zijn aangegaan? Kijk dan in ons forum of regsitreer jezelf gratis om mee te praten.