Sporten en afvallen

Overgewicht ontstaat wanneer we méér energie innemen dan we verbruiken. Wie wil vermageren, moet dus zorgen dat hij méér energie verbruikt dan wordt aangevoerd. Dat kan op twee manieren: door minder te eten, en door méér te bewegen. De combinatie van sporten en diëten is wellicht de meest doeltreffende en gezonde manier om af te slanken.

Ieder pondje gaat door het mondje

"Ieder pondje gaat door het mondje" zo zegt het spreekwoord. Waarmee gesuggereerd wordt dat overtollig vet uitsluitend te wijten is aan onbedwingbare gulzigheid en overdadig schransen. Maar is dat wel zo ? Wie meer energie (calorieën) inneemt dan hij verbruikt, stapelt vetten op. Wanneer deze situatie jarenlang aansleept, ontstaat uiteraard een echte vetmassa, en dus overgewicht. Toch heeft overgewicht niet alleen te maken met gulzigheid -lees: teveel energie innemen, maar ook met een verminderd verbuik -te weinig beweging dus. Om overtollig vet kwijt te spelen, moeten we de zaken omdraaien en een "negatieve energiebalans" instellen. Dit wil zeggen: méér energie verbruiken dan wordt aangevoerd. Dit kunnen we op twee manieren bereiken: door een verminderde aanvoer - m.a.w.: een energiebeperkend dieet, of door een verhoogd verbruik dankzij lichaamsbeweging of sport. Ideaal is een combinatie van beiden: dieëten én sporten en dit over een lange tijd.

Calorieën verbranden door te sporten

Door te sporten kan je veel calorieën verbranden. Hoeveel dat hangt af van welke sport je beoeftent. Met vechtsport verbrandt je bijvoorbeeld meer calorieën dan met yoga. Wil jij weten hoeveel calorieën jij kan verbranden met hardlopen, fietsen, wandelen of een andere sport? Kijk dan eens op de website calorieenverbranden.nl. Daar wordt het direct online voor je uitgerekend. 

30 minuten per dag

Heb je een hekel aan sporten als dusdanig of kan je er met de beste wil van de wereld geen extra tijd voor vrijmaken? Geen nood, door elke dag 30 minuten te bewegen met een matige intensiteit, schiet je ook al een heel eind op. Je hoeft het bovendien niet ver te zoeken. Je dagelijkse bezigheden bieden je kansen genoeg om in beweging te blijven. Fiets bijvoorbeeld naar je werk, loop tijdens de lunchpauze eens vaker een blokje om of ga vaker te voet naar de winkel voor kleine boodschappen in plaats van één keer per week met de auto. Je zal al snel een verschil merken, en vooral voelen. Daarvoor moet je je wel elke dag aan die 30 minuten houden want anders is het effect snel weer verdwenen.

Sporten en Dieeten, de juiste combinatie

Om flink wat vet te verliezen, is sporten alleen niet genoeg. Tijdens de inspanning wordt immers slechts een geringe hoeveelheid van de vetvoorraad aangesproken. Ook een dieet alleen, zonder iets aan de sedentaire levensstijl te veranderen, heeft geen onverdeeld gunstig effect. Door enkel te diëten wordt immers het rustmetabolisme beïnvloed. Dit wil zeggen dat het lichaam de neiging heeft om zich tevreden te stellen met een geringere energie-inname, waardoor het gewichtsverlies stabiliseert vooraleer het gewenste gewicht bereikt wordt: dé grote nachtmerrie van iedereen die lijnt. De combinatie van sportbeoefening én een energiebeperkt dieet is echter wel effectief, omdat zo de energiebalans aan beide kanten wordt aangepast: het energieverbruik verhoogt en de opname vermindert.

Hoeveel wil jij afvallen?

kg

Gratis gewichtsgrafiek

gewichtsgrafiekWil je afvallen dan moet je volhouden! Een grafiek over je eigen gewicht kan zeer stimulerend werken om je doel te bereiken. Met de grafiek als stimulans zal het afvallen makkelijker vol te houden zijn. Registreer je nu gratis, om je eigen grafiek te maken.

Samen afvallen is leuker

Afvallen is moeilijk maar samen met anderen is het vaak een stuk makkelijker. Wil je weten wie er nog meer de strijd met de kilo's zijn aangegaan? Kijk dan in ons forum of regsitreer jezelf gratis om mee te praten.