Is mijn kind te dik?

Er zijn steeds meer kinderen die te kampen hebben met overgewicht en dat kan gevaarlijk zijn voor de gezondheid op langere termijn. De kans op het ontwikkelen van ziekten op latere leeftijd is groter bij mensen die als kind te dik zijn geweest. Als je kind te dik is, dan kun je als ouder maatregelen nemen om te zorgen dat je kind weer op een gezond gewicht komt.

BMI waarden voor kinderen

De standaard BMI is niet geschikt om op kinderen toe te passen. Een BMI tussen de 18,5 en 25 voor volwassenen wordt gezien als een gezond gewicht, maar voor kinderen worden andere waarden gebruikt, omdat het lichaam nog volop in ontwikkeling is. De BMI waarden voor kinderen houden onder meer rekening met het geslacht van het kind en met de leeftijd. Er zijn verschillende tabellen beschikbaar voor jongens en meisjes en de BMI kan berekend worden door het gewicht te delen in de lengte en door de uitkomst nog een keer door de lengte te delen. Vervolgens kan in de tabel bekeken worden of er sprake is van een gezonde BMI waarde voor het kind.

Gevaren overgewicht bij kinderen

Kinderen met overgewicht kunnen te maken krijgen met chronische ziekten die normaal vooral bij volwassen voorkomen, zoals een te hoge bloeddruk of een te gehalte van het cholesterol. Diabetes type 2 kan zelfs een gevolg zijn van overgewicht bij het kind en natuurlijk hebben de gewrichten ook te leiden onder het zware gewicht. Dat levert vaak ook problemen op met het spelen met andere kinderen doordat de lichamelijke conditie te slecht is om mee te komen. Overigens lopen dikke kinderen verder het gevaar op latere leeftijd ook met overgewicht te maken te krijgen.

Wat kun je eraan doen?

Kinderen zijn nog in ontwikkeling en groeien, zodat het lichaam voedingstoffen nodig heeft. Het is dan ook niet aan te raden om je kind op een streng dieet te zetten. Je kind zal nog groeien en veelal is het voldoende dat je kind op het huidige gewicht blijft. Bij kinderen met een extreem overgewicht is het belangrijk om deskundige hulp van bijvoorbeeld een diëtiste in te schakelen. Zelf kun je het kind het goede voorbeeld geven door gezond eten te bereiden met veel groente en alleen gezonde tussendoortjes te geven. Je kunt je kind ook stimuleren om meer te gaan bewegen door buiten te spelen of door samen te gaan wandelen of fietsen. Kinderen zouden minimaal een uur per dag moeten bewegen. Leuke tips om meer te gaan bewegen zijn beschikbaar op de website van het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen.

Begin de dag met een ontbijt

Net als volwassenen hebben kinderen ook een goed ontbijt nodig om energie te krijgen voor de dag. Het is bekend dat kinderen die niet ontbijten een slechtere concentratie hebben en bovendien ook vaker met overgewicht te kampen hebben doordat de rest van de dag meer snacks worden gegeten. Een gezond ontbijt geeft energie en voorkomt dat er in de ochtend al trek in snacks ontstaat.

Vermijd frisdrank

Frisdrank bevat veel suiker en dat geldt niet alleen voor sinas en cola, maar ook voor de ogenschijnlijk gezond ogende vruchtensappen. Frisdrank helemaal vermijden hoeft uiteraard niet, maar beperk het in elk geval wel. Het is beter om je kind aan te leren water te drinken om de dorst te lessen of thee.

Beperk de ongezonde tussendoortjes

Tussendoortjes die aan kinderen worden gegeven bevatten vaak een groot aantal calorieën. In plaats van koek of snoep te geven kan er beter een stukje fruit of rauwe groente, zoals wortel of komkommer aan je kind gegeven worden. Tussendoortjes mogen dus wel, maar dan het liefst in een gezonde variant.

Pas het eetpatroon aan

Je kunt zelf begingen met het eetpatroon aan te passen en te zorgen dat je kind naast een goed ontbijt, ook een gezonde lunch en avondeten krijgt voorgeschoteld. Ook kun je minder lekkers in huis halen, zoals snoep, chips en koeken zodat je kind niet in de verleiding kan worden gebracht om wat lekkers te nemen.

Commentaar toevoegen

Hoeveel wil jij afvallen?

kg

Gratis gewichtsgrafiek

gewichtsgrafiekWil je afvallen dan moet je volhouden! Een grafiek over je eigen gewicht kan zeer stimulerend werken om je doel te bereiken. Met de grafiek als stimulans zal het afvallen makkelijker vol te houden zijn. Registreer je nu gratis, om je eigen grafiek te maken.

Samen afvallen is leuker

Afvallen is moeilijk maar samen met anderen is het vaak een stuk makkelijker. Wil je weten wie er nog meer de strijd met de kilo's zijn aangegaan? Kijk dan in ons forum of regsitreer jezelf gratis om mee te praten.