Eten en diëten: fabels en feiten

Op het gebied van eten en diëten zijn er veel fabels en feiten te onderscheiden en hier zullen er een aantal worden benoemd en toegelicht.

Ik heb zware botten en daarom heb ik overgewicht.
Iemand die zware botten heeft hoeft niet standaard te maken te hebben met overgewicht. Het kan op het totale gewicht hooguit twee kilo schelen.

Olijfolie moet van de eerste persing zijn anders kan het vergeleken worden met ongezonde vetten.
Dat is een fabeltje, want olijfolie behoort tot de gezonde vetten en daarbij maakt het niet uit of het van de eerste persing komt. De kwaliteit kan dan overigens wel beter zijn.

Eten wordt na 19.00 uur in de avond omgezet in vet.
Het gaat er niet om op welke tijd er gegeten wordt als er op een dag maar niet meer energie wordt ingenomen dan verbruikt. Het is wel belangrijk om te ontbijten, zodat voorkomen wordt dat in de avond naar snacks gegrepen wordt. Te zwaar tafelen in de avond is overigens minder prettig voor een goede nachtrust.

Er wordt vocht vastgehouden als je koffie drinkt.
Dat is niet waar, want vocht wordt zelfs sneller door het lichaam uitgescheiden als je koffie drinkt.

Supplementen zijn noodzakelijk om gezond te blijven.
Bij een gezond eetpatroon met voldoende voedingsstoffen is het niet nodig om extra supplementen in te nemen.

Light producten zijn beter voor de lijn.
Light producten bevatten minder vet, suiker en energie, maar beschikken vaak niet over voldoende gezonde voedingsstoffen. Dat light producten beter is voor de lijn is niet met een volmondig ja te beantwoorden, omdat het vaak om ongezonde producten gaat, zoals chips en frisdrank.

Vruchtensap drinken is beter dan frisdrank tijdens een dieet.
Dat is niet waar, want vruchtensap bevat haast een gelijk aantal calorieën als frisdrank en er zijn zelfs sappen, zoals druivensap waar meer calorieën inzitten. Groentesappen, zoals tomatensap bevatten overigens doorgaans wel minder calorieën.

Ik kan maar beter nooit alcohol drinken tijdens het afvallen.
Alchohol bevat doorgaans veel calorieën, zodat het beter is om bijvoorbeeld een alcoholvrij biertje te drinken.

Vet is altijd slecht.
Het lichaam heeft vet nodig, maar dan wel gezonde vetten en geen verzadigde vetten die wel slecht zijn voor de gezondheid.

Tijdens het afvallen moeten koolhydraten worden vermeden.
Er zijn die voorschrijven dat koolhydraten moeten worden vermeden, maar bij andere diëten kunnen er gewoon koolhydraten worden gegeten. Een teveel aan koolhydraten kan overigens wel voor toename van het gewicht zorgen.

Avocado is een dikmaker
Een avocado bevat over vier keer zoveel kcal als twee appels en dus is het niet aan te raden om tijdens het afvallen bijvoorbeeld dagelijks een avocado te nemen.

Bij snel gewichtsverlies komen de kilo’s er zo weer aan.
Bij het volgen van een crash dieet verlies je snel kilo’s, maar de kans is ook groot dat de kilo’s er inderdaad zo weer aanzitten, omdat er vaak geen verandering in het eetpatroon is.

Een beetje te zwaar zijn is niet ongezond.
Vanaf een BMI van 25 nemen de gezondheidsrisico’s significant toe en is de kans op het ontstaan van suikerziekte bijvoorbeeld groter. Wie net op de grens zit moet uitkijken niet verder in gewicht toe te nemen, maar kan afvallen of op gewicht blijven.

Commentaar toevoegen

Hoeveel wil jij afvallen?

kg

Gratis gewichtsgrafiek

gewichtsgrafiekWil je afvallen dan moet je volhouden! Een grafiek over je eigen gewicht kan zeer stimulerend werken om je doel te bereiken. Met de grafiek als stimulans zal het afvallen makkelijker vol te houden zijn. Registreer je nu gratis, om je eigen grafiek te maken.

Samen afvallen is leuker

Afvallen is moeilijk maar samen met anderen is het vaak een stuk makkelijker. Wil je weten wie er nog meer de strijd met de kilo's zijn aangegaan? Kijk dan in ons forum of regsitreer jezelf gratis om mee te praten.