Afvallen zonder dieet

Afvallen zonder dieet is zeker mogelijk. Je hoeft namelijk niet altijd een voorgeschreven dieet te volgen van dieetspecialisten om gewicht te verliezen. Om gewicht kwijt te raken, zul je altijd stappen moeten ondernemen en veranderingen aanbrengen in je voedingspatroon. Als je geen voorgeschreven afslankdieet wilt volgen, kun je het beste als eerste je eigen voedingspatroon onder loep te nemen. Voor het afvallen zonder dieet is het natuurlijk belangrijk dat je minder calorieën binnenkrijgt en meer bewegen stimuleert daarbij de vetverbranding.

Succesvol afvallen zonder dieet

De beste manier voor succesvol afvallen zonder dieet is een voedingspatroon aan te houden met drie hoofdmaaltijden en een of twee caloriearme tussendoortjes. Een gezond voedingspatroon vormt de basis, waarbij je uiteraard wel rekening moet houden met de hoeveelheden. Het is niet de bedoeling om bijvoorbeeld twee keer een bord vol eten op te scheppen bij het avondeten. Net als dat je beter twee volkorenboterhammen voor het ontbijt kunt nemen in plaats van vier witte boterhammen.

Het is verder van belang dat de maaltijden over voldoende eiwitten en vezels beschikken. Dat helpt bij het proces van afvallen doordat eiwitten en vezels langer een verzadigd gevoel geven en je geen honger hoeft te leiden.
Afvallen zonder dieet is eigenlijk heel simpel, maar de valkuil is meestal dat je de verleiding niet kunt weerstaan om toch een zak chips open te trekken of toch dat ene gebakje te nemen. Het vereist dan ook wel enige discipline om gewicht te verliezen, maar dat geldt uiteraard ook als je wel een speciaal afslankdieet volgt, zoals een koolhydraatarm dieet.

Maak gebruik van alternatieven

Het is belangrijk om je bij het afvallen zonder dieet op de positieve kant te richten en niet te denken aan datgene wat je moet nalaten, zoals het eten van vette snacks. Er zijn prima alternatieven die je in kunt passen in je voedingspatroon. Neem bijvoorbeeld eens een handje ongebrande noten als je trek hebt in wat te knabbelen in plaats van dat je chips neemt. Als je trek in de avond wilt voorkomen, is het belangrijk dat je een goed ontbijt neemt. Maak bijvoorbeeld in de ochtend een boerenomelet en je zult merken dat je in de avond minder geneigd bent om een snack te nemen. In plaats van eieren kun je ook ontbijten met kwark in combinatie met bijvoorbeeld fruit en noten. Dat geeft ook lang een verzadigd gevoel.

Bewegen en afvallen zonder dieet

Meer bewegen is altijd goed als je kilo’s wilt kwijtraken, waarbij krachttraining een belangrijk onderdeel van beweging is. Je hoeft geen enorme spierbundels te kweken, maar door je spieren te trainen zullen deze sterker worden. Spieren verbranden meer calorieën dan vet en als je aan krachttraining doet, dan zal dat een enorme boost geven aan je vetmetabolisme.

Meer bewegen is altijd goed en naarmate je meer kilo’s verliest en vaker traint, zul je vanzelf merken dat je niet alleen strakker in lijf komt te zitten, maar ook fitter wordt. Als krachttraining niets voor jou is, wordt toch aangeraden om minimaal een half uur per dag extra te gaan bewegen.

Commentaar toevoegen

Hoeveel wil jij afvallen?

kg

Gratis gewichtsgrafiek

gewichtsgrafiekWil je afvallen dan moet je volhouden! Een grafiek over je eigen gewicht kan zeer stimulerend werken om je doel te bereiken. Met de grafiek als stimulans zal het afvallen makkelijker vol te houden zijn. Registreer je nu gratis, om je eigen grafiek te maken.

Samen afvallen is leuker

Afvallen is moeilijk maar samen met anderen is het vaak een stuk makkelijker. Wil je weten wie er nog meer de strijd met de kilo's zijn aangegaan? Kijk dan in ons forum of regsitreer jezelf gratis om mee te praten.